Pages

Mar 15, 2015

Fasa Dakwah : Ego Si Qiyadi & Jundi


Ego ialah sifat yang tidak dapat dipisahkan dari orang yang merasa dirinya lebih baik dari saingannya.Biasanya dia akan sentiasa membandingkan kelebihannya dangan kelebihan lawannya dan mengingat-ingat keburukan dan kekurangan lawannya.

Sifat ini amat bahaya kerana ia boleh merencatkan keimanan dan ukhuwwah antara muslim.Bahkan yang paling bahaya ia boleh menjadikan seseorang itu tidak rasional dalam membuat keputusan dan mengambil pendirian yang tepat.Banyak dari keputusan dan tindakannya dipengaruhi oleh rasa iri hati,tidak puas hati atau dengki kepada saingannya.

Hati-hatinya akan panas berkobar-kobar kerana marah sehinggakan mata hatinya buta dalam menilai kebenaran.Lebih-lebih lagi jika kebenaran bersama saingannya dan kesalahan di pihaknya.Ia akan menjadi barah jika tidak dicegah.

Oleh itu kita melihat dalam Islam, Sifat ego atau takabbur amat tercela.Bahkan Iblis dikeluarkan dari syurga kerana mempunyai sifat ini dan merasakan dirinya lebih baik daripada Adam.Walaupun pada pandangan mata kasarnya betul,tetapi disisi Allah taala berbeza kayu ukur kemuliaan makhluk.

Seorang jundi seharusnya berlapang dada dalam menerima nasihat dan teguran walaupun ia dilakukan dalam keadaan yang agak terbuka dan kasar serta agak tidak tepat teguran tersebut, ditambah pula dengan akhlak si penegur yang diragui.

Seorang yang berada dalam posisi qiyadah tidak seharusnya menghukum terlalu cepat dan jika perlu menegur,tegurlah dalam keadaan tertutup dan secara senyap.Seorang Qiyadi mestilah menunjukkan qudwah yang baik sebelum mengarahkan jundi melakukan hal yang sama.Nasihat yang baik kalau tidak kena caranya,kadang-kadang tidak berkesan juga.Oleh itu,kita perlu meraikan kedua-duanya.

  

No comments:

Post a Comment