Pages

Nov 17, 2011

Membaca:Mudah ke?


Ehsan:lintasberita.com 

Ilmu amat penting dalam pembinaan kefahaman dalam diri setiap muslim dan cara untuk mendapat ilmu yang paling berkesan adalah dengan membaca seperti disebut dalam surah al-Alaq.

Sedihnya,pada hari ini adalah masyarakat muslim secara umumnya malas membaca.Oleh kerana gejala malas ini menyebabkan mereka berada dalam kejahilan dan bertindak sebagai si jahil.Adakah samacara  seorang doktor ketika makan dengan seorang orang awam.Adakah sama seorang yang mempunyai ilmu dengan orang yang tidak mempunyai ilmu.Tentu tidak sama !!!

Membaca perlu dibudayakan seperti kita membudayakan makan dan minum dalam kehidupan kita.Jika kita ada waktu makan,kita juga kena ada waktu membaca.

Bagaimana?mulakan dengan langkah pertama. “long journey begins with first step”.

Mulakan membaca bahan bacaan yang ilmiah dengan semuka sehari kemudian konsisten,dan ketika sudah stabil tingkatkan lagi kepada beberapa muka.

Ada sahabat kita yang apabila datang semangat membaca mereka mahu membaca banyak terus,kemudian rasa berat dan meninggalkan pembacaan mereka,sedangkan untuk membaca,kita perlukan stamina.Dan stamina perlu dibina secara berperingkat.Orang yang dapat tahan berlari berpuluh-puluh kilo pastinya bermula dengan latihan beberapa kilo dahulu.

Tips untuk berubah juga,adalah tidak boleh bertangguh dan mula dengan sedikit-demi sedikit.

Oleh itu,jom berubah sekarang dengan langkah pertama iaitu membaca sedikit demi sedikit secara konsisten.

Moga Allah memberi hidayah kepada kita untuk konsisten dalam bacaan yang bermanfaat. 

Nov 15, 2011

Cita-cita yang agung keperluan untuk bangkit


Ehsan:fotopedia.com


Jika kita cuba memahami hakikat kehidupan,kita akan sedar bahawa kehidupan ini ibarat roda yang berputar terus menerus.Hari ini kita berada di atas,esok kita berada di bawah.Begitulah jika kita mahu memahami hakikat perjalanan agama islam ini yang suatu ketika dahulu pernah mencapai zaman keemasan.kemudian jatuh kembali.

Umat sudah lama berada dalam keadaan mundur,jumud dan keputusasaan.Oleh itu,kita kena
bertindak untuk mengubah keadaan ini.Realiti yang berlaku pada hari ini ialah Islam kembali bangkit.Orang ramai mula mencari islam yang sebenar,namun masih sedikit orang yang sanggup bersusah payah untuk turun ke medan memberi kefahaman kepada masyarakat yang jahil agama.

Dalam buku majmu’ Rasail ada disebutkan di antara apa yang diperlukan oleh umat yang sedang bangkit adalah cita-cita yang luhur dan agung,dengan kata lain kita meletakkan cita-cita dan berusaha keras untuk mencapainya.Apakah cita-cita yang agung itu?

Cita-cita yang agung adalah menegakkan dan menyebarkan agama Allah sehingga dapat menguasai Negara dan dunia.Jika dilihat kepada keadaan semasa,ia agak susah,namun inilah kerja yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat sehingga berjaya mendirikan Negara Islam Madinah.

Oleh itu Quran menawarkan metodologi,manhaj dah prinsip-prinsip yang menyokong dan menguatkan cita-cita agung umat Islam tersebut.

Antaranya ayat mengenai putus asa.Dalam surah Yusuf Allah menyebut hanya orang yang kafir akan berputus asa.

يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ

87. Wahai anak-anakku! pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".

Seseorang yang mengaku islam tidak akan berputus asa kerana dia tahu bahawa Allah berkuasa atas segalanya.Seseorang daie atau muslim yang membaca dan memahami ayat ini akan terus bekerja dan memberi sumbangan demi untuk menaikkan kembali islam walaupun usaha itu kelihatan kecil nilainya di mata manusia.

Dalam al-Quran juga Allah banyak mencaritakan berkenaan kisah-kisah sebagai motivasi kepada kita.Antaranya kisah tentera Talut yang sedikit dapat mengalahkan tentera Jalut yang ramai.


فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ 
مَعَ الصَّابِرِينَ

249. kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya, berkatalah ia: "Sesungguhnya Allah akan menguji kamu Dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu Yang meminum airnya maka bukanlah ia dari pengikutku, dan sesiapa Yang tidak merasai airnya maka Sesungguhnya ia dari pengikutku, kecuali orang Yang menceduk satu cedukan Dengan tangannya". (Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari mereka. setelah Talut bersama-sama orang-orang Yang beriman menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang Yang meminum (sepuas-puasnya): "Kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya". berkata pula orang-orang Yang yakin Bahawa mereka akan menemui Allah: "Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan Yang sedikit berjaya menewaskan golongan Yang banyak Dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang Yang sabar".

Dalam cita-cita yang agung ada kekuatan untuk terus bekerja walaupun hasilnya belum nampak secara menyeluruh.Orang-orang yang bercita-cita untuk melihat islam kembali memimpin dunia,pasti tidak akan duduk bergoyang kaki,tetapi terus memberi sumbangan kepada kebangkitan Islam dan penyebaran agama Allah.Yakinlah hanya ini jalan yang ditunjukkan oleh Rasulullah,tidak ada jalan yang lebih selamat dari jalan dakwah dan menyebarkan kalimah Allah kepada manusia.

Persoalannya sekarang,sudahkah kita mempunyai cita-cita agung itu?

Sumber:
1.       Al-Quran
2.       Majmu’ Rasail,Hasan al-Banna.

Nov 14, 2011

‘i'tidzar’




Sebelum bergerak ke Tabuk, Rasulullah saw menemui Jad bin Qais, salah seorang dari Bani Salamah lalu baginda berkata : 

"Wahai Jad, bolehkah kau selama setahun berada di kabilah Jallad bin Ashfar?"
Lalu Jad bin Qais menjawab :
"Ya Rasulullah, izinkanlah aku dan janganlah memfitnahku. Demi Allah, kaumku pun tahu bahwa tidak seorang pun yang lebih berat kekagumannya terhadap wanita melebihiku. Aku khuatir ketika melihat wanita Bani Ashfar, tidak dapat menahan diri demi melihat mereka."
Rasulullah saw langsung berpaling darinya lalu berkata, "Aku izinkan kau."
Maka turunlah ayat Allah berikut :

"Di antara mereka ada orang yang berkata: "Berilah saya keizinan (untuk tidak pergi berperang) dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus ke dalam fitnah." Ketahuilah, bahwa mereka telah terjerumus ke dalam fitnah." (QS At Taubah : 49)
Surah At Taubah ini tergolong di antara surah paling keras dalam mengecam orang-orang munafik di samping membongkar watak mereka dan oleh kerana itu, surah At Taubah ini juga dinamakan surah ‘Fadhihah’ (kecaman).
Sikap yang dinyatakan di atas merupakan karakter dan ciri asas orang munafik, iaitu meminta uzur dari :
  1. Melakukan amal.
  2. Penglibatan dalam aktiviti dakwah.
  3. Perlaksanaan jihad.
tanpa ada alasan syar'ie.

Adapun di antara sebab-sebab utama mereka meminta keuzuran adalah :
  1. Sifat pengecut yang melahirkan ketakutan dalam menghadapi musuh dengan risiko, siksaan, penghinaan, penjara bahkan kadang-kadang kematian.
  2. Tidak adanya kesediaan dalam memikul bebanan dakwah.
  3. Kekhuatiran di atas rezeki di mana ia mengira bahwa dalam kesibukannya dengan urusan dakwah, maka akan terbengkalai segala urusan dunia dan rezekinya, kesempatan dalam perniagaannya, kuliahnya dan sebagainya.
  4. Khuatir kehilangan jawatan di mana ia mengira bahwa aktiviti Islamnya boleh  membekukan jawatan dan pangkatnya.
  5. Tidak adanya kesabaran untuk berpisah dengan isteri atau anak-anaknya.
Ini adalah sebahagian dari sebab-sebab utama di sebalik ‘i'tidzar’ (pengambilan alasan atau minta keuzuran) bahkan mereka mengelak dengan berbagai macam alasan agar tidak terbuka niat sebenar mereka.

Mereka mengatakan sebagaimana yang disimpul oleh ungkapan di dalam ayat di atas tadi iaitu :
"Berilah saya keizinan dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus ke dalam fitnah!"
Tidak diragukan lagi dan nampak begitu jelas dari alasan ini bahwa wujudnya :
  1. Kecemasan terhadap fitnah wanita.
  2. Kecemasan di atas keamanan.
Namun, pada hakikatnya tidaklah demikian bahkan mereka memberi alasan dek kerana kesibukan dalam perniagaan dan urusan keluarga sebagaimana firman Allah swt :

"Orang-orang Badui tertinggal (tidak turut ke Hudaibiyah) akan mengatakan: "Harta dan keluarga kami telah merintangi kami, maka mohonkanlah ampunan untuk kami"." (QS Al Fath : 11)
Seorang penulis memberi komentar terhadap ayat di atas :
"Dalih yang digunakan oleh sebahagian orang Arab (Badui) bahwa mereka sibuk dengan harta dan keluarga mereka dari jihad di jalan Allah. Mereka merasakan bahwa mereka dirintangi oleh harta dan anak-anak mereka lalu mereka memohonkan ampunan untuk mereka.
Allah telah menyangkal perkara ini bahwa yang sesungguhnya berlaku adalah sama sekali bertentangan dengan kenyataan tersebut. Dalih sebegini ini sungguh aneh dan janggal.
Bagaimana mereka banyak melibatkan diri dalam urusan seperti itu?
Bukankah bagi semua kaum Muslimin juga ada isteri dan anak?
Bukankah semuanya juga perlu mencari rezeki untuk mencukupkan keperluannya, isteri dan anak-anaknya?
Ya, setiap orang pasti sibuk dengan urusannya!
Apakah dengan kesibukan itu, tidak ada lagi dakwah dan jihad?
Apakah akibat dari itu semua tidak ada lagi perjuangan?
Apakah kesan dari kesibukan itu mengakibatkan tidak ada lagi pengorbanan?"
Di antara alasan ‘i'tidzar  mereka lagi adalah mereka ingin menjaga rumah mereka dari pencuri ketika ditinggalkan keluar di mana mereka merasakan tiada siapa yang akan menjaga isteri dan anak-anak mereka semasa ketiadaan mereka.
Namun, Allah swt mengetahui bahwa bukan itu alasan yang sesungguhnya di mana disebutkan dalam surah Al Ahzab :

"Dan sebahagian dari mereka minta izin kepada Nabi (untuk kembali pulang) dengan berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami terbuka (tidak ada penjaga)." Dan rumah-rumah itu sekali-kali tidak terbuka, mereka tidak lain hanyalah hendak lari." (QS Al Ahzab : 13)
‘i'tidzar’ dari keterlibatan dalam dakwah dan jihad serta segala aktiviti amar ma'ruf nahi munkar atau aktiviti tarbiyah dalam membimbing masyarakat kepada Islam, hidayah serta nilai-nilainya, biasanya merupakan kayu ukur dari kemalasan serta keinginan untuk menghindarkan diri dari tugas. 

Ketika seseorang mulai kendor semangatnya, maka tersingkaplah beberapa gejala. Di antaranya ialah :
  1. Menghindarkan diri dari tuntutan dakwah.
  2. Menjauhi segala aktiviti dakwah dan tarbiyah.
  3. Banyaknya memberi alasan sehingga lama kelamaaan menjadi wataknya.
Perkara-perkara di atas adalah diakibatkan oleh kecenderungannya pada masalah dunia dan mengutamakannya di atas urusan agama.

Maka berlakulah pergolakan dalam dirinya antara bebanan dakwah dan kepuasan nafsunya.
Dia pun mula membuat kesimpulan bahwa alternatif terbaik dari konflik batin ini adalah pemisahan antara keterlibatannya dalam dakwah dengan kehendak tubuh dan perasaan nafsunya.
Mulailah ia menjauhi organisasi dakwah yang dimulai dengan banyaknya ‘i'tidzar’.
Ia tidak kuasa untuk menyatakannya secara terang-terangan lalu terjerumuslah dia dalam kemunafikan.

Inilah satu aspek ‘i'tidzar’ yang pada akhirnya akan mengakibatkan ketidakaktifannya dalam dakwah lalu seni membuat alasan ini semakin dilakukannya secara rutin dan aktif hari demi hari.

Ada jenis lain dari ‘i'tidzar’ yang bergantung kepada keadaan atau suasana. Ini diakibatkan oleh kelemahan sesaat dan kemudiannya kembali dengan semangat tinggi setelah menyedari kekeliruannya, namun jenis ini tidak termasuk dalam kategori ‘i'tidzar’ yang sebenarnya. 

Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang sentiasa istiqamah, sedia berkorban untuk dakwah dan jihad serta sentiasa berani untuk mengatakan yang haq sebagai haq dan batil sebagai batil tanpa uzur yang diada-adakan.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS

P/s: copy paste dari email yang dihantar oleh seorang sahabat.Moga bermanfaat

Nov 12, 2011

Agenda Utama bukan Arus perdana


Sesungguhnya antara misi utama manusia diutuskan di muka bumi adalah untuk menyembah Allah dan memakmurkan muka bumi Allah ini.

Hari ini muslim di seluruh dunia begitu ramai bahkan mencecah 1 bilion lebih[kalau saya salah betulkan],namun mereka masih belum dapat memberi impak kepada dunia bahawa islam adalah rahmat dan penyelesaian kepada seluruh masalah yang berlaku di dunia pada hari ini kerana kita sendiri tidak mengamalkan islam dalam diri kita.Binalah islam dalam diri kita,nescaya islam akan terbina di sekeliling kita.

Jalan yang selamat dan benar adalah jalan yang ditunjukkan oleh rasulullah SAW dan para sahabat iaitu jalan dakwah dan tarbiyah hingga Negara Islam Berjaya ditegakkan dalam masa 13 tahun sahaja.

Namun realiti yang berlaku pada hari ini,muslim lupa akan tanggungjawab,tugas dan misi mereka diutuskan ke muka bumi ini iaitu untuk menyembah Allah dan menyeru manusia yang lain kepada Allah.

Cuba kita renungkan tujuan kita berada di dunia ini.Adakah semata untuk makan,minum,belajar,bekerja,berkeluarga dan kemudian menunggu mati.

Agenda kita diatas muka bumi ini adalah agenda yang rasulullah dan para sahabat tunjukkan.
Ayuh marilah kita ubah cara kita berfikir dan bertindak dalam kehidupan kita.

Cubalah berfikir untuk selamat dari azab Allah.
Dan Cubalah mencari jalan untuk menyelamatkan manusia lain dari azab Allah.

Sudahkah kita menjumpai agenda utama hidup kita?
Atau kita hanya mengikut arus perdana,mengikut arus dan cara sebilangan besar manusia yang lain?

Ya Allah,berilah Taufiq kepada kami !!!




Nov 11, 2011

Bolehkah Bukan Muslim Selamat Dari Neraka?

Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin


Soalan ini mungkin mengejutkan. Sebab, secara umumnya ramai muslim menganggap setiap yang bukan muslim pasti akan diazab dalam neraka. Tanpa mengambil kira keadaan mereka.

Apabila saya merenung sikap baik ramai individu bukan muslim di Oxford ini dan di tempat lain juga, ia mengingatkan saya kepada Prof DiRaja Engku Aziz. Semasa saya masih Mufti Perlis, beliau pernah datang ke pejabat saya secara bersendirian. Beliau ingin berbicara dengan saya secara tertutup. Ada beberapa soalan yang beliau kemukakan, antaranya: apakah orang bukan muslim yang berakhlak baik itu tetap memasuki neraka? Saya telah jawab serba sederhana untuk beliau ketika itu.


Berbudi Baik
Soalan itu kembali bermain di fikiran saya apabila melihat ramai orang bukan muslim di Barat ini yang jauh lebih berdisiplin dalam hubungan mereka sesama manusia dibandingkan sesetengah orang muslim sendiri. Ya, bukan semua, tetapi ramai. Ya, sejarah orang Barat juga penuh dengan tompokan hitam; pembunuhan, penyeksaan dan pelbagai lagi. Hari ini pun, banyak negara yang mereka ganggu.
Itu cerita politik dan cerita agama yang dipolitikkan. Bukan semestinya sama cerita orang politik dengan cerita orang awam. Hakikatnya, dalam kehidupan peribadi, ramai mereka menepati janji, jujur dalam pekerjaan, ada nilai simpati yang tinggi terhadap manusia, haiwan dan alam. Banyak usaha menderma di sana sini untuk kefakiran dan malapetaka. Ada pula yang enggan memakan daging kerana simpati kepada binatang. Pelbagai lagi asas kemanusiaan dan nilai murni dalam hidup mereka. Di samping tidak dinafikan, sebagai manusia ada juga perkara negatif lain.
Saya ada seorang kawan baik daripada Austria, beliau seorang vegetarian. Dia juga enggan makan produkNestle dan Coca-cola. Saya bertanya: “Stefanie! Apakah kerana itu satu pegangan agama? Jawabnya: “Tidak, hanya saya simpati kepada haiwan dan saya benci kepada kedua syarikat itu kerana mereka menindas orang miskin. Saya akan terus pulau mereka selagi saya hidup”. Saya diam, saya rasa kita orang muslim pun sukar hendak memulau kedua syarikat itu sekalipun isu Palestin dibangkit mengenai syarikat-syarikat tersebut. Stefanie masih muda, saya tidak tahu sehingga bila beliau boleh bertahan dengan pendiriannya.

Muslim berdakwah di tengah Bandar Oxford. Nasib baik masyarakat mereka tidak membantah orang lain berdakwah dalam negara mereka.
Halangan Hidayah
Bukan sedikit mereka yang seperti beliau. Jiwa mereka baik, perasaan mereka luhur. Malangnya, cahaya hidayah yang sebenar tidak sampai kepada mereka. Bagaimana hendak sampai dengan mudah, banyak hadangan yang mendindingi cahaya yang hakiki itu untuk sampai. Kemunduran negara umat Islam yang sentiasa porak-peranda, kelam-kabut, merusuh dan bergolak. Sikap buruk sesetengah orang muslim yang mendominasi keadaan lalu gagal menjadi contoh dan teladan yang baik kepada masyarakat dunia. Ditambah media massa Barat yang memberikan wajah buruk tentang Islam; disokong pula oleh tindakan umat Islam sendiri.
Lihat Iran yang menzalimi rakyatnya, Pakistan yang porak peranda dan menindas wanita dan Dunia Arab yang sentiasa korupsi dan menumpah darah antara satu sama lain. Kelompok-kelompok kononnya jihad yang mengebom di sana-sini. Mereka semua itu telah menggunakan lencana ‘Islam’, jenama ‘Islam’, lambang‘Islam’ sehingga Islam yang hakiki menjadi begitu suram dan kabur. Kesemua itu adalah gunung dan bukit yang menghalang cahaya keindahan Islam yang hakiki dari menembusi jiwa kebanyakan manusia hari ini. Maka, bukanlah satu keadilan jika Allah menghukum mereka di akhirat dalam keadaan demikian. Allah berfirman:
“Tidaklah tuhanmu itu zalim terhadap hambaNya” (Fussilat: 46).
Namun tidak dinafikan ada yang telah sampai penerangan yang jelas melalui jalan yang Allah kehendaki. Cuma, bukan semua berpeluang. Mungkin kita kata: mereka boleh cari Islam yang sebenar dalam internet. Malangnya, maklumat dalam internet juga bercampur baur antara yang benar dan yang palsu, antara yang indah dan buruk. Entah berapa banyak puak dan aliran dalam masyarakat muslim. Jika orang yang lahir dalam masyarakat Islam pun keliru, apatahlagi yang baru hendak mencari.
Kemudian, bukan semua orang mempunyai kemampuan analisa. Tidak pula semua mempunyai cukup masa. Juga bukan semua yang sedar bahawa mereka tidak berada atas hidayah. Jika pada zaman dahulu, Salman al-Farisi mengembara dari Parsi untuk mencari Nabi dengan penuh dugaan dan derita, tapi berapa orangkah penduduk Parsi yang sanggup sepertinya? Tiada. Parsi hanya menerima Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w dengan sampainya tentera Umar bin al-Khattab ke sana. Jika Allah mewajibkan semua orang lakukan seperti Salman, pasti suatu bebanan yang tidak tertanggung oleh manusia.
Bolehkah Selamat?
Hari selesa lepas di Centre for Muslim-Christian Studies, Oxford seperti biasa ada seminar mingguan. Setiap hari, saya berjalan kaki berkilometer untuk menghadiri pelbagai seminar. Saya berjalan ke seminar tersebut sejauh dua kilometer dengan penuh harapan mendapat sesuatu yang menarik. Ini kerana tajuk minggu ini‘Can Non-Muslims be Saved?’. Pembentangnya; Jon Hover, pensyarah Islamic Studies, University of Nottingham.
Saya fikir beliau akan menyentuh apa yang saya harapkan. Malangnya, beliau membahaskan pemikiran Ibn Qayyim al-Jawziyyah (meninggal 751H) tentang Fana an-Nar (Penamatan Neraka). Memang, dalam beberapa karyanya khususnya Hadi al-Arwah, Ibn al-Qayyim berhujah dengan beberapa alasan yang menarik bahawa nereka itu akhirnya akan tamat. Tiada sebarang hikmat Allah menghukum manusia kuffar dalam neraka selamanya. Idea yang kontraversial itu dipertahankan oleh Ibn Qayyim dengan beberapa hujah; riwayat salaf, tafsiran al-Quran dan atas sifat rahmat Allah yang sentiasa mengatasi murkaNya. Namun, saya rasa Jon Hover gagal membentang secara rapi hujah Ibn Qayyim khususnya berkaitan ayat al-Quran Surah Hud ayat 106-108. Saya tidak berhasrat membahaskan pemikiran Ibn Qayyim itu di sini.
Saya rasa persoalan ‘can non-muslims be saved?’ bukanlah itu jawapannya yang memuaskan. Isu apakah neraka kekal atau akhirnya musnah hanyalah tafsiran dan andaian. Hanya Allah Yang Mengetahui. Apapun, yang ke neraka, tetap ke neraka. Ada perbahasan lain yang lebih menarik oleh Ibn al-Qayyim dan para sarjana Islam yang lain. Lebih sepakat, lebih jelas dalilnya dan lebih menyerlahkan keadilan Allah dan keindahan Islam.
Selamat Dari Azab
Para sarjana bersepakat dengan prinsip yang ditegaskan oleh al-Quran bahawa Allah tidak akan mengazabkan seseorang melainkan setelah diutuskan rasul. Sesiapa yang tidak sampai kepadanya ajaran yang benar dari seorang rasul, tidak ditegakkan hujah yang teguh sehingga tiada alasan untuk ragu dan syak, maka dia tidak akan diazabkan oleh Allah. Ini seperti yang Allah tegaskan: (maksudnya)
“Tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sehingga Kami mengutuskan seorang rasul” (Surah al-Israk: 15).
Inilah yang menyelamatkan bukan muslim yang tidak sampai hujah hidayah kepada mereka. Bahkan inilah juga yang menyelamatkan muslim yang jahil yang tidak disampaikan hujah dalam amalan atau kepercayaan tentang Islam mengenai sesuatu perkara. Al-Sa’di dalam tafsirnya menyebut:
“Allah itu Maha Adil, Dia tidak akan mengazab seseorang melainkan ditegakkan hujah dengan pengutusan rasul tapi dia menolaknya. Adapun sesiapa yang tidak sampai kepadanya hujah Allah, maka sesungguhnya dia tidak diazab”.
Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah: (maksudnya)
“Rasul-rasul pembawa khabar gembira dan amaran supaya tiada bagi manusia suatu hujah (alasan untuk berdalih pada hari kiamat) terhadap Allah sesudah mengutuskan rasul-rasul itu. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Nisa: 165).
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam karyanya Tariq al-Hijratain menyebut:
“Sesungguhnya azab itu layak diterima kerana dua sebab; pertama, tidak mahu mendengar hujah serta enggan menerima dan beramal dengan tuntutannya. Kedua, berkeras setelah ditegakkan hujah dan meninggalkan tanggungjawab berkaitan. Maka jenis yang pertama; kufur berpaling (enggan mendengar) dan yang kedua; kufur keras kepala. Adapun kufur kerana jahil tanpa ditegakkan hujah dan tanpa kemampuan untuk mengenali hujah, jenis inilah yang Allah tidak akan azab sehingga tertegaknya hujah rasul”.
Seterus Ibn Qayyim menyebut lagi:
“Sesungguhnya penegakan hujah itu berbeza dengan berbezanya zaman, tempat dan individu. Mungkin dikira tertegaknya hujah ke atas orang-orang kafir pada suatu zaman, tidak pula pada zaman yang lain. Juga dikira tertegak pada satu tempat atau kawasan, tidak pada tempat atau kawasan yang lain. Demikian untuk seseorang, namun tidak pada individu lain” (m/s 438. Kaherah: Maktabah al-Mutanabi)
Ya, maksudnya cara dan pendekatan penerangan tentang kebenaran Islam itu sehingga dianggap tertegak hujah adalah berbeza mengikut zaman, tempat dan individu. Mereka yang hidup dalam suasana hari ini caranya berbeza dengan zaman dahulu. Zaman kekeliruan tidak sama zaman kejelasan. Demikian latar tempat dan negara. Seseorang yang berada di negara muslim, tidak sama yang berada di negara bukan muslim dan seterusnya. Demikian latar pendidikan dan akal, tidak sama. Maka, apabila hujah tidak memadai untuk mereka, Allah berjanji tidak akan mengazab mereka. Apakah di Barat dan Malaysia juga hujah sudah memadai?

P/s:saya copy paste artikel ini,kerana ia amat menyentuh hati dan sebagai peringatan bahawa banyak lagi kerja yang saya perlu buat untuk umat ini.Moga Allah menunjukkan jalan yang benar kepada kita dan menyelamatkan kita daripada neraka kerana dosakita terutamanya saya yang masih tidak bersungguh untuk berdakwah.

Nov 10, 2011

Perjuangan mencari Insuran motor yang Islamik

Alhamdulillah Allah memudahkan saya setelah bersabar dalam detik yang terlalu lama.Ini adalah kali pertama saya memperbaharui insurans motor saya.

Sebagaimana yang diketahui,banyak syarikat insurans di Malaysia ini,namun yang insya-Allah islamik ialah takaful Malaysia.Menurut bacaan saya di internet takaful Malaysia di bawah Bank Islam.

Sebelum ini,fikiran saya seolah-olah buntu kerana tidak tahu bagaimana nak memperbaharui insurans takaful.Setelah ditanya kepada rakan-rakan mereka juga tidak dapat memberi jawapan yang jelas.Akhirnya saya cuba memberanikan diri ke pejabat pos Uia untuk mencuba.

Keluargaku lebih utama


Banyak lagi yang perlu dipelajari olehku sebagai hamba Allah.Baru-baru ini ketika cuti raya haji 6 November 2011,aku merasakan malas untuk balik menjenguk keluarga.Alasannya adalah assignment yang berlambak dan aku masih mempunyai 3 paper lagi untuk dihabiskan.Subjek semakin susah.

Namun setelah berfikir panjang,aku gagahkan juga diri ini untuk balik.Dalam hati niatku semata-mata kerana Allah dan untuk berbuat baik kepada ibubapa dan keluarga.Tidak ada niat lain.

Rupanya barulah aku menyedari,bahawa aku dihinggapi penyakit bakhil dan mementingkan diri sendiri.Aku lebih senang untuk menyudahkan assignment aku daripada melawat keluargaku.Namun diharap penyakit ini dapat dikikis sedikit demi sedikit.Dan kepulangan aku kali ini adalah antara salah satu usahanya.

Alhamdulillah,kepulanganku ada kebaikan dan faedahnya kepada keluarga dan masyarakat kampung.Sesungguhnya aku banyak belajar sesuatu.Namun yang paling nikmat adalah bersembang dengan keluarga ,lebih-lebih lagi dengan ayah dan emakku.

Aku juga dapat pengalaman menyaksikan upacara penyembelihan lembu dari awal sehingga selesai di rumah pakcikku di Melor.Walaupun tidak banyak menolong,aku berasa cukup puas kerana ini merupakan pengalaman pertama aku.Nama saja budak kampong,tapi dah umur 21 tahun baru terbuka pintu hati untuk melihat orang sembelih lembu.Inilah generasi Y.Lebih senang berinteraksi dengan gadjet,handphone,laptop daripada berinteraksi dengan manusia.

Antara perkara menarik juga dalam keluarga aku adalah ada pelbagai aliran pemikiran.
Ayahku mewakili syafie,dia berpendapat pengamalan agama susah dan masih belum dapat memahami bahawa islam adalah agama yang mudah seperti yang disebut dalam hadis.Dia bercerita bahawa dia membaca buku karya imam ibnu Qayyim al-Jauzi,Tajuknya kalau tak silap,50 kesilapan dalam agama.Imam Qayyim banyak mengkritik pandangan imam Syafie dan ini memeningkan beliau.Beliau juga bertanyakan berkenaan jenis-jenis hadis dan apa itu hadis Ghorib.Dia seorang yang suka membaca buku dan banyak berzikir serta suka beribadat pada waktu malam.

Adikku salafi atau yang sewaktu dengannya,
Dia sering mendengar kuliah hadis yang disampaikan oleh Ust Asri Zainal Abidin dan maulana Asri.Mereka berdua memang diakui diminati ramai kerana penampilan,latarbelakang ilmu dan pendekatan yang digunakan ketika berceramah yang tidak bersifat menghukum tetapi memberi dalil dan hujah-hujah dan meninggalkan pendengar untuk membuat pilihan.Dia mengatakan islam amat mudah dan boleh memilih mana-mana pendapat yang dirasakan mudah.

Namun,alhamdulillah ketika berbincang,kami semua dapat berlapang dada dan menerima pandangan dari pihak yang lain.

Sementara adik-beradikku yang lain tidak begitu berminat mengenai hal-hal ini.
Umiku,dia seorang yang cerewet mengenai halal dan haram.Apa-apa berang atau makanan yang diragui akan terus ditinggalkan.Itu satu tindakan yang bagus.
Huda,seorang gadis yang baru menduduki spm pada tahun ini.Moga Allah memberkatinya dan menunjukkan jalan kepada hidayah-Nya.
Sarah dan munirah.Mereka berdua sekarang berada pada fasa-fasa transisi dari zaman kanak-kanak kepada zaman remaja.Apa agaknya yang mereka perlukan sekarang ye.Tambah-tambah munirah adalah anak bongsu.Pemikiran anak bongsu masih belum kufahami dan ini penting untuk aku memonipulasikannya untuk kebaikannya juga di masa hadapan.Moga Allah membersihkan perasan hasad dengki yang berada dalam hatiku.

Akhirnya,kepulanganku kali ini tidak menghampakan .Dakwah kepada ahli keluarga lebih utama daripada orang lain dan sedekah kepada ahli keluarga lebih baik daripada sedekah kepada orang lain.Banyak lagi yang ingin dikongsikan.Namun sekadar ini dahulu.Moga Allah member hidayah kepada kita semua


Ali G3.6,IIUM
10 Nov 2011