Pages

Oct 27, 2014

Nota Usul JarhWa Ta'dil Ust Umar Muhammad Noor



1.Antara kitab penting asas:Usul Jarh Wa Ta'dil:Nuruddin Itr,Ar-Raf'u wa Takmil Fi alJarh Wa Ta'dil:allaknawi,Risalah Al-Jarh WaTa'dil lilQosim,alKifayah Fi Ilmi Riwayah lilkhotib Al-Baghdadi.

2.Ilmu Jarh Wa Ta'dil adalah amanah yang besar kerana ia melibatkan Hadis.Oleh itu,Ali b.Madini ketika ditanya tentang status ayahnya,walaupun mulanya enggan menjawab kerana beradab dengan ayahnya,namun setelah didesak,dia memberitahu kepada penanya ayahnya dhoif.

3.Antara syarat al-Jarih (pengkritik) ialah al-Insof(adil?) dan al-Maudhuiyyah(objektif).

4."Sesungguhnya cara untuk menghidupkan ilmu adalah dengan sering menyebut-nyebutnya".

5.Kitab al-Mu'talif wal al-Mukhtalif menceritakan tentang perawi yang nama sama tetapi berbeza orangnya dan status keadilannya.Contohnya Sufyan b.Uyainah dan Sufyan b.atthauri thiqah,namun Sufyan b.Hussain Dhoif/maudhu'(Lupa).

6.Antara kitab penting juga dalam ilmu Rijal ialah: Muqoddimah Sohih Muslim,Kitab ar-Risalah,Al-'Ilal Tirmizi, Tarikh Kabir lil Bukhari,al-kamil baina dhuafa',Al-Maudhuaat Ibnu Jauzi.

7.Antara isu yang dibincangkan dalam kitab Usul li Nuruddin Itr ialah penerimaan riwayat pelaku Bidaah dan juga kritikan yang samar adakah diterima?

8.Seseorang yang Imam dalam bidang Quran,berkemungkinan lemah dalam hadis.Contoh:Imam 'Ashim b.Najud.(Tidak pasti nama)

9.Imam Yahya b.Mai'n:Kita memperbincangkan status/keadaan perawi yang berkemungkinan sudah di syurga.Kata-katanya menggambarkan amanah yang dipikul oleh ahli hadis berat dan mereka bukannya saja-saja ghibah serta suka melakukannya.

10.Adil bermaksud istiqomah dalam kebaikan.

11.Imam Bukhari:Aku belum pernah ghibah semenjak aku tahu bahawa Ianya Haram.

12.Said b.Jubair(anak murid Ibnu Abbas) tidak akan membiarkan manusia ghibah di hadapannya.

13.albahsu wa Sual tentang Perawai wajib kerana pemahaman agama datang melalui mereka.

14.Alkhotib Baghdadi berbincang strategi menuntut ilmu dengan syeikhnya(Abu Bakar albarqoni) dan merancang perjalanannya.Ust Uma mencadangkan agar habiskan dan kuasai ilmu yang ada pakarnya di Malaysia kemudian cari di luar ilmu lain yang tiada pakar.

15.Ilmu Hadis merudum suatu masa, kemudian naik kembali masa kini.Antara ulama hadis kontemporari:alBani,Ahmad Syaakir,Abdullah Umari dan lain2.

16.Ibnu Mubarak:Jika kami tidak menerangkan kelemahan perawi,bagaimana mahu dibezakan antara haq dan Batil.

17.Dalam Muqoddimmah Ibnu Solah,Ibnu Hatim arRazi menangis ketika ada orang yang datang menceritakan besarnya dosa ghibah.

18.Seorang perempuan(Fatimah binti Qois) minta pandangan nabi tentang Muawiyyah dan Abu Jaham untuk dijadikan suami,Maka Rasul menyebut Abu Jaham sering musafir dan Muawiyyah faqir,dan Rasulullah mencadangkan perempuan tersebut menikahi Usamah sehingga dia hidup bahagia selepas itu.

19.An-nasab harus jika untuk mengenalkan antaranya Abdul Rahman al'a'raj (tempang?) dan sulaiman al-'a'mash(juling?

No comments:

Post a Comment