Pages

Oct 29, 2013

Suatu fasa dalam kehidupan

Dahulu ketika di sekolah,aku jenis yang sendiri-sendiri.Makan,minum bahkan semua aktiviti kebanyakan sendiri dan dibuat berseorangan.Aku selesa begitu,bahkan ia melancarkan pergerakan dan menjadikan aku rasa bebas.

Perasaan aku bercampur baur.Dalam usia yang mencecah 23 tahun aku semakin kerap hilang kawalan diri sehinggakan kadang-kadang terlalu parah.Rasa mahu ditemani dan mempunyai sahabat yang setia semakin kerap memanggil dan mengetuk-ngetuk hati ini.Adakah ini sesuatu yang normal atau sesuatu yang luar dari kewarasan,aku tidak pasti.Kadang-kadang sikap aku menyebabkan kawan-kawan merasa pelik dan menjauhkan diri dari aku.Mungkin mereka merasakan aku terlalu mengonkong atau menyekat pergerakan mereka.

Cinta ini kadang-kadang sukar ditafsirkan dan dicari sebabnya.Bahkan ia buta dan menyebabkan orang yang mengalaminya tidak dapat lagi membezakan dan merasionalkan setiap tindakannya.Cinta itu tidak boleh dipisahkan dengan fitrah manusia.Cuma ia perlu dikawal dan diruskan dengan baik.Tetapi ia mencabar dan kadang-kadang ia boleh tersasar.


Namun yang pasti,perjuangan untuk membina ummat masih belum selesai.Banyak lagi lompong-lompong yang harus aku penuhi.Aku merasakan seolah-olah aku nampak cara untuk menyelesaikan.Namun ia memerlukan kesabaran dan ketahanan yang bukan sedikit.Oleh itu aku tidak boleh terleka dengan mainan dan buaian perasaan.Kelak aku akan semakin lemah dan mudah hilang kawalan.Moga Allah menetapkan hati-hati orang yang mahukan Islam berada di tempatnya yang asal.

No comments:

Post a Comment