Pages

Oct 26, 2011

Jatuh dari langit dan disambar burung


Pernah tak kita merasai jatuh dari tempat tinggi.Apa perasaan kita pada masa tu?Takut kan?,rasa macam jantung nak tercabut,tidak ada tempat pergantungan dan lain-lain.Dan bila sampai ke bumi,habis,hancur.


Allah telah berfirman dalam Quran untuk menggambarkan keadaan mereka yang mempersekutukan dan menduakan Allah dengan sembahan dan sesuatu yang lain selain Allah.Firman Allah dalam surah Haj:31:


حُنَفَآءَ للَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَآءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِى بِهِ الرِّيحُ فِى مَكَانٍ سَحِيقٍ.

(Amalkanlah perkara-perkara itu) Dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun dengannya; dan sesiapa Yang mempersekutukan sesuatu Yang lain Dengan Allah maka seolah-olah Dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau dihumbankan oleh angin ke tempat Yang jauh (yang membinasakan).
Saudaraku,kalau kita merasai bagaimana rasanya jatuh dari tempat yang tinggi,tentu kamu memahami ayat ini.

Oleh itu,kita tidak diperintahkan kecuali menyembah Allah dengan jujur,bersungguh-sungguh,tekun,berdisiplin dan tidak bermain-main.

Moga Allah memberi kita hidayah.


No comments:

Post a Comment