Pages

Mar 9, 2015

Kamu ialah Umat yang terbaik


Allah Taala telah memberikan kemuliaan kepada manusia dengan pelbagai kemuliaan antaranya diberikan akal dan ditundukkan segala makhluk di muka bumi kepada mereka.Mereka diberikan ilmu dan kemampuam untuk berfikir dan menganalisa.Semua ini Allah berikan kepada manusia kerana mereka adalah khalifah Allah di muka bumi.

Jika dilihat dalam sejarah sebaik-baik manusia yang dipilih oleh Allah adalah muslim.Ini jelas kerana hanya muslim yang menyembah Allah sebagaimana yang sepatutnya.Oleh itu muslim pernah beberapa kali menjadi pemimpin dunia dan sebagai rujukan alam.

Namun, kedudukan ini tidak datang bergolek.Ini kerana Allah sudah menetapkan sunnahnya bahawa setiap sesuatu perlu mengikut sistemnya.Walaupun dia adalah muslim dia juga perlu patuh kepada sistem dan undang-undang alam.Oleh itu hari ini kita lihat non muslim memonopoli dunia dan mereka adalah pakar rujuk dan kiblat umat islam.Bahkan ada yang menyembah mereka dan menjadikan mereka tuhan tanpa disedari.

Usaha membebaskan pemikiran umat islam dan meyakinkan mereka,bahawa mereka adalah bangsa yang terbaik sewajibnya dilakukan secara terancang dan berkumpulan.Walaupun payah ini antara jihad yang wajib dijalankan.

Antara yang perlu dilakukan ialah mendedahkan umat dengan bacaan,kajian dan perbincangan topik-topik dan tema penting dalam meningkatkan wawasan pemikiran dan cita-cita.Mereka perlu tahu dan yakin mereka adalah pilihan dan ummat yang terbaik yang diutuskan Allah kepada dunia.

Usaha ini perlu dibudayakan dan perlu ditunjangi dengan dana yang berterusan dan mencukupi hasil dari jualan-jualan buku,baju,servis dan produk-produk orang muslim.

Satu tempat bernaung perlu diwujudkan bagi memberikan perlindungan dari sudut undang-undang dan legality.Proses ini mengambil masa yang lama dan bertahap.

Semakin ramai yang bebas pemikirannya dan mahu bekerjasama ataupun memhami aspirasi serta mahu ikut mendokong sudah dikira cukup baik bagi peringkat 5 tahun terawal.Objektif kita adalah dalam masa 20-25 tahun kita sudah mempunyai beberapa produk dan inovasi yang bermanfaat untuk masyarakat.Usaha ini panjang namun ia penting untuk mencorakkan masa depan umat islam khususnya di Malaysia.

No comments:

Post a Comment